Arhiva vesti

U Briselu održan 6. Rafinerijski forum

март 2, 2016

Na forumu je NIS imao svog predstavnika, Nikolu Radovanovića, ekspert koordinatora za zakonodavstvo EU iz kancelarije za saradnju sa institucijama EU. Rafinerijski forum tradicionalno pruža mogućnost učesnicima da diskutuju o pitanjima od značaja za prerađivački sektor u Evropi, kao i o pitanjima koja se tiču neprekidnog snabdevanja derivatima. Svi učesnici foruma su bili složni u tome da ova industrija ima veliki ekonomski i socijalni značaj. Komesar za energetiku i klimatske promene Migel Arias Kanjete je istakao krucijalnu ulogu evropske rafinerijske industrije za sigurnost snabdevanja, kao i njenu vodeću ulogu u svetskim razmerama u energetskoj efikasnosti i inovacijama. On je naveo da se u procesu dekarbonizacije transportnog sektora moraju razmotriti sva alternativna goriva, kao i da će se proces tzv. „energetske tranzicije“ ka privredi bez emisija nastaviti i da će, dugoročno posmatrano, biti nastavljen trend smanjenja rafinerijskih kapaciteta. Poslanica Evropskog parlamenta Elizabeta Gardini navela je da oko 240 hiljada automobila i kamiona, kao i 36 hiljada aviona svakodnevno zavisi od naftnih derivata. Ona je istakla da bi dalje zatvaranje rafinerija u EU, koje inače zapošljavaju 1.3 miliona ljudi i najefikasnije su na svetu, samo uvećalo uvoznu zavisnost EU. Studije uticaja EU regulative na konkurentnost pokazale su da su evropske rafinerije već izgubile oko 25% konkurentnosti, te da u svetlu COP 21, ovu industrijsku aktivnost treba zadržati u Evropi, umesto preseliti u manje zahtevne regione u pogledu zaštite životne sredine – sve dok se ne uspostave jednake obaveze sa onim koje postoje u EU. Predstavnik Ministarstva spoljnih poslova Holandije kao predsedavajuće EU, Erik Jansen, podvukao je da je neophodno da se obezbedi bolji nadzor nad uticajem politika i propisa EU na konkurentnost industrije, kao i da se energetskoj industriji obezbedi bolji pristup investicionim programima EU. Predstavnik industrije, Peter Maher (British Petroleum) naveo je da je u poslednjih 40 godina fokus sve više na pitanjima zaštite životne sredine nasuprot ranijem trendu da se pažnja posvećuje prvenstveno sigurnosti snabdevanja. U svetlu Pariskog sporazuma o klimatskim promenama, još uvek postoji niz otvorenih pitanja, pre svega, u vezi sa daljom elektrifikacijom voznog parka, koja teče izuzetno sporo uprkos svim podsticajima. Dodatno, usled zahteva u pogledu emisija, sve se više udaljavamo od dizela. Maher je pozvao na usvajanje dugoročne strategije za rafinerijsku industriju od strane EU institucija. Ova strategija bi trebalo da omogući da kompanije i investitori mogu da planiraju svoje investicije sa sigurnošću da će imati „dug život i imati vrednost na duži rok“. Džon Kuper, generalni sekretar FuelsEurope, takođe je istakao potrebu da se stvore jednaki globalni uslovi, ali da se danas nalazimo daleko od svetske cene emisija i obavezujućih zahteva u pogledu emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG). Naveo je da pitanje konkurentnosti industrije nije takvo da može biti rešeno samo naporima Evropske Komisije, a posebno imajući u vidu da ujednačavanje cena energije sa konkurentima nije vidljivo u bliskoj budućnosti. U pogledu ETS (EU Emissions Trading System) podvukao je da će doći do daljeg rasta troškova za industriju, te da će u uslovima niske konkurentnosti morati da se obezbedi efektivna i kompletna zaštita od tzv. carbon leakage, scenarija po kome se, usled troškova vezanih za klimatske politike, proizvodnja seli u druge države u kojima su ograničenja vezana za emisije GHG manje zahtevna, što može dovesti do uvećanja ukupnog nivoa emisija.