//= bu('dist/style.css') ?>
Развојем технологије и увођењем дигитализације у све сфере живота, присутност у дигиталном окружењу постала је интегрални део наше свакодневице, као и неизоставни део наступа готово сваког бренда. Поред низа позитивних ствари, овај развој донео је и бројне изазове међу којима су и покушаји превара неопрезних корисника.
На удару Интернет превара су посебно они брендови који су годинама стекли поверење потрошача, као и поједине личности које имају велики углед у друштву. Наиме, све учесталије се бележе појаве да злонамерни корисници креирају лажне налоге који пре свега за циљ имају да украду податке корисника који учествују у лажним наградним играма. Поред штете која се на овај начин чини учесницима наградне игре, постоје и последице по углед компанија или појединаца који су злоупотребљени и смањује се поверење потрошача.
Најчешће се за злоупотребу користе имена великих компанија, међу којима су банке, велики трговачки ланци, нафтне компаније…На удару су и познати спортисти или глумци. Због тога треба бити посебно опрезан са оваквим покушајима, уз сталну свест о томе да је лажним страницама првенствени циљ да преузму личне податке пратилаца тих страница, како би уз помоћ њих остварили корист.
Уколико обратите пажњу, овакве странице можете релативно лако препознати. Оне најчешће имају по само једну објаву, што у старту може бити индикатор да нешто није у реду, поготово ако је у питању бренд који је већ годинама уназад са нама. Ове странице најчешће користе процес који се зове „phishing“ (фишинг – пецање), којим привлаче особе како би открили приватне податке, као што су е-маил адресе, корисничко име и лозинка које се користе на друштвеним мрежама, подаци о банковном рачуну, кредитној картици, броју телефона, подаци из личне карте или пасоша и други. Уместо награде која је обећана, лични подаци често буду злоупотребљени, а особе које су нападнуте и које су откриле своје податке могу остати без новца на рачуну, постати жиранти, власници фантомских фирми и слично.
Најчешће је за учешће у лажним наградним играма потребно „лајковати“ страницу, проследити објаву пријатељима и поделити објаву на личном профилу. Учесници лажне наградне игре након тога добијају поруку да су срећни добитници различитих награда, међутим, како би преузели награду морају доставити фотографију свог лица и личног документа, као што су лична карта или пасош. Поред овога учесницима се најчешће траже и подаци, као што су име родитеља, адреса, контакт телефон и слично, а који нису наведени у личним документима.
Изузетно је важно одмах погледати неколико ствари, како бисмо избегли да постанемо жртва провере. Уколико су у питању друштвене мреже, треба проверити да ли у секцији „О нама“ (About us) има свих детаља о тој компанији зато што профиле великих компанија воде стручни људи који мисле о сваком детаљу, па и о том сегменту, како би сваком потрошачу дали што више информација о њиховој компанији. Такође, треба погледати профилну и насловну фотографију, да ли су оне високе резолуције, да ли је фотографија чиста и јасна, да ли се на њој јасно види логотип. Поред тога, треба погледати и колико има постова на самом профилу, односно да ли су објаве различите или повезане само са наградном игром. Велике компаније имају редовну комуникацију са потрошачима, па поред комуникације о наградној игри или активацији ту мора да буде и регуларна свакодневна комуникација. Уколико је у питању wеб сајт на коме се налази игра, важно је погледати како је тај сајт уписан у претраживачу, односно како иде његова адреса. Уколико вам било шта у самом домену делује чудно, уђите на Google и потражите тај бренд, верујемо да ће већ самим куцањем имена бренда изаћи у претрази на првом месту права страница тог бренда, где ћете онда бити у могућности да упоредите сајтове и проверите да ли је то права страница или је ипак превара у питању.
Оно што је такође важно јесте да не треба да делимо лажне објаве на својим друштвеним мрежама, као ни путем осталих видова комуникације (Viber, СМС и слично), али ни да путем друштвених мрежа или електронске поште шаљемо своје фотографије, фотографије личних исправа, личне податке и податке о банковним картицама како бисмо остали заштићени.
Компанија НИС, као и друге велике компаније, често се сусреће са лажним страницама и лажним наградним играма, које доводе у заблуду кориснике друштвених мрежа и пратиоце компаније на друштвеним мрежама. Овакве лажне странице, можете препознати по свим индикаторима које смо навели у овом тексту, али и по томе што компанија НИС наградне игре и позиве за учешће објављује само и искључиво на својим званичним профилима:
Facebook: @NIS a.d. Novi Sad @Sa nama na putu
Instagram: @kompanija_nis @sanamanaputu @gdrivesrbija
Web site – www.nis.rs
Такође, важно је напоменути да компанија НИС, као и друге велике компаније на својим званичним интернет страницама објављују детаљан правилник за учешће у наградним играма. Тако, рецимо, компанија НИС, када има наградну игру, детаљан правилник о истој објављује на званичним интернет страницама: www.nisgazprom.rs ; www.nis.rs ; www.nisotec.rs.
Уколико наиђете на позиве на наградне игре или било какву интеракцију на другим страницама на интернету или друштвеним мрежама, саветујемо да их не отварате и да не остављате своје личне податке, како бисте избегли потенцијалне непријатности. Уколико приметите лажну страницу њу можете пријавити администраторима друштвене мреже или правој страници те компаније. Исто можете учинити и када је у питању лажна наградна игра којом се злоупотребљава НИС или неки од брендова компаније. У случају да настане штета потребно је обратити се полицији.