//= bu('dist/style.css') ?>
Сталне иновације и употреба модерних технологија за НИС нису питање будућности, већ свакодневна пракса коју живимо већ годинама. Као логичан наставак овог процеса и у складу са позицијом лидера на домаћем тржишту нафтне индустрије, НИС сада иде корак даље, у роботизацију.
Шта је роботизација?
Једноставно речено, Robotic Process Automation (RPA) је софтверска технологија која омогућава да се конфигурише рачунарски софтвер тј. „робот“ који опонаша мануелне радње човека и комуницира са системима како би извршио неку пословну активност.
RPA се на тржишту технологија које омогућавају иновативно и агилно пословање издвојила у неколико важних критеријума као што су брзина и лакоћа имплементације, те мање време за које се трошкови исплате, па је зато и била наш избор.
Роботизација и Аутоматизација
Треба истаћи и да роботизација није исто што и аутоматизација, те да ова два процеса на различите начине омогућавају коришћење технологија у пословању. Разлику између ова два процеса најбоље можемо разумети ако их упоредимо. Тако је, на пример, циљ аутоматизације да се активности које човек врши ручно елиминишу употребом технологије, док роботизација извршава активности уместо или у интеракцији са човеком. Такође, роботизација не захтева нове ресурсе, већ користи постојеће ресурсе које користи и човек и то на исти начин. Поред тога, RPA алати захтевају мање кодирања у односу на аутоматизацију, те је процес имплементације бржи и лакши. Додатни бенефити RPA су смањење броја грешака и већи квалитет финалног учинка. Пословни задаци се извршавају брже, остварује се уштеда времена када је реч о оперативним активностима, што значи да запослени добијају више простора за изазовније пословне подухвате и креативне задатке.
Креативнији послови за запослене
Постоје мишљења да ће роботизација довести до замене човека у извршавању послова, али она заправо само омогућава да се запослени усмере ка захтевнијим и креативнијим пословима. Тако монотоне задатке преузима „робот“, а људима се омогућава да раде на задацима на којима могу много више допринети својим знањем и искуством. На овај начин, елиминишу се грешке које могу бити последица умора и пада концентрације, јер је роботу једино битно да постоји јасан след корака које треба да изврши, док је човек ту да надгледа и изврши комплексније делове процеса. Али, ту се намеће питање – да ли је могуће роботизовати све активности које су за људе монотоне? За сада, одговор је негативан. Како би се нека активност роботизовала, потребно је да испуни одређене предуслове. Она, пре свега, мора имати дигитално лако читљиве улазе, мора бити мануелна, те је потребно да укључује понављања базирана на стандардним правилима која се не мењају дужи временски период.
Искуства НИС-а
Након што смо препознали да постоји знатан број административних активности које испуњавају критеријуме за роботизацију, током 2020. године започели смо овај процес. Као пионири у овом послу, без великог предзнања и формалне едукације, истраживали смо и учили на сопственим грешкама. Запослени у одељењу Услуга за корпоративне пословне системе су се први упознали са технологијом, њеним могућностима, ограничењима и изазовима. На основу прикупљених информација, донета је одлука да се за роботизацију користи UiPath платформа.
Наредни корак био је бесплатан курс о роботизацији пословних активности употребом UiPath, кроз који су стечена основна знања о развоју робота коришћењем ове технологије. Када смо увидели да смо спремни да самостално покушамо да развијемо свог првог робота требало је да донесемо одлуку о Пилот пројекту. У те сврхе развијен је робот који креира дневни извештај трговања акцијама. Он у тачно дефинисано време посећује одређене wеб сајтове, прикупља потребне информације, систематизује их, креира задати извештај и колегама доставља на контролу и верификацију. Овај робот је прави пример како робот и човек заједно извршавају неку активност, на бржи и прецизнији начин.
Будућност роботизације у НИС-у
Након успешне имплементације Пилот пројекта, колеге из бизниса почеле су да увиђају предности примене нове технологије у својим активностима, те је стизало све више иницијатива за роботизацију и јавила се потреба да се тим који се бави овим процесом у НИС-у прошири.
Оформили смо нови тим који ће се бавити целокупним процесом роботизације пословних активности – од анализе иницијатива које добијамо, преко развоја нових робота, па до подршке за роботе који су већ имплементирани. Циљ нам је да се оперативне активности које колегама одузимају време аутоматизују у мери у којој је то могуће, управо применом RPA технологије.
Формирањем интерног тима очекујемо да проширимо наша знања, стекнемо много више искуства, растемо и развијамо се заједно са колегама из бизниса. Сматрамо да је RPA прави пример сарадње између IT-а и бизниса, јер заједнички можемо да унапредимо свакодневни рад и олакшамо активности које извршавамо.
Уколико вам ово звучи занимљиво, у наставку се налазе линкови ка отвореним позицијама у овом организационом делу: