//= bu('dist/style.css') ?>
Објављено у „Kopaonik Business Forum Review 2020“.
Живимо у времену убрзаних технолошких промена. Четврта индустријска револуција темељно мења све – компаније, технологије производње, материјале, пласман производа, навике и потребе потрошача, маркетиншке канале…Ново време нам доноси драстично различите технологије од досадашњих: вештачку интелигенцију, напредну роботику, аутомобиле без возача, Internet of Things, виртуелну реалност. Нико са сигурношћу не може да каже какво је крајње исходиште Четврте индустријске револуције, али са великом извесношћу можемо да кажемо да нове технологије већ драстично мењају наше животе. Због тога за све модерне компаније спровођење процеса дигитализације и успех у том процесу постају предуслови за опстанак на тржишту и успешну комуникацију са потрошачима.
Сасвим очекивано, промене нису заобишле ни нафтну индустрију. По својој природи, овај сектор је много конзервативнији од неких других индустрија којима је вероватно лакше да се прилагоде технолошким изазовима са којима смо суочени свакога дана. Пре свега, производи наше индустрије, нафта и нафтни деривати, тешко могу постати дигитални. Такође, у појединим сегментима рада, нафташи морају остати склони традиционалним методама, најпре када је реч о раду са опасним материјама, безбедности на раду и заштити животне средине.
Међутим, са друге стране, пред нафтним сектором су и бројни изазови које намеће ново време. Цене нафте драстично су промењене, а тржиште одликује нестабилност која не погодује нафтним компанијама. Истовремено са повећаним потребама за енергијом расту и захтеви да она буде произведена и испоручена на начин који ће допринети заустављању климатских промена. Аналитичари наводе да ће у наредним деценијама у енергетском миксу расти удео обновљивих извора енергије на рачун фосилних горива. Поред тога, у енергетском сектору влада конкуренција која свим учесницима намеће потребу за сталним иновацијама, имплементацијом најбољих доступних техника, непрестаним унапређењем квалитета производа.
Али, важно је схватити да дигитализација не доноси само изазове, већ и бројне шансе. У НИС-у смо тога веома свесни и као компанија која се ослања на употребу модерних и иновативних технологија значајну пажњу посвећујемо дигитализацији у свим бизнис правцима. За НИС дигиталне технологије представљају могућност за покретање новог развоја компаније и алат за достизање стратешких циљева. Због тога, дигитализацију видимо као процес који може да донесе економски допринос даљем развоју наше компаније, затим јачање конкурентности на тржишту и стварање нове вредности за наше акционаре и запослене.
У 2019. години учинили смо значајне кораке у овом процесу. Најпре, формирана је функција Chief Digital Officer (CDO). Примарни задатак CDO јесте трансформација компаније уз примену иновација и дигиталних технологија у пословању и самим тим повећање ефикасности бизниса.
На основу различитих истраживања и изучавања најбољих светских пракси, као и специфичних корпоративних потреба, НИС је формирао свој дигитални портфолио за потребе свих бизнис блокова и других организационих делова који су подршка бизнису. Сасвим конкретно, НИС има три основна бизнис правца: истраживање и производњу нафте и гаса, њихову рафинеријску прераду и на крају промет, који потрошачи већином поистовећују са нашим бензинским станицама. За сваки блок дефинисани су бизнис фокуси и дигитални алати који ће нам помоћи да остваримо своје пословне циљеве. Такође, анализирамо које би технологије за нас биле најкорисније и најупотребљивије; Machine Learning, Artificial Intelligence, Internet of Things, коришћење мобилних уређаја, Big Data, дронова…Циљ нам је да иновативним технологијама повећамо ефикасност пословања и ефикасност у истраживању и производњи нафте и гаса, затим да подигнемо обученост наших запослених на виши ниво, ојачамо безбедност и поузданост рада постројења, унапредимо комуникацију са потрошачима.
Када је реч о истраживању и производњи, фокусирани смо на унапређење рада са свим врстама геолошких и технолошких података, као и на коришћење различитих напредних аналитичких метода и дигиталних платформи за управљање производњом нафте и гаса. Верујем да ће такав приступ повећати могућност проналаска нових резерви нафте и гаса у Панонском басену, али и повећати ефикасност рада са постојећим лежиштима. Истовремено, креирањем 3Д модела наших нафтних поља омогућили смо обуку оператера у реалним условима и симулацију различитих ситуација у процесу производње нафте што ће не само унапредити обученост наших запослених, већ и допринети њиховој безбедности.
У Рафинерији нафте Панчево, која је једна од најмодернијих у региону, у процесу дигитализације фокус нам је унапређење ефикасности управљања технолошким процесима на основу реал тиме података и реал тиме аналитике. Такође, за нас је од велике важности повећање поузданости опреме и због тога радимо на креирању дигиталних платформи за управљање поузданошћу опреме и на развоју алата за предиктивну детекцију кварова. Поред тога желимо да унапредимо компетенције оператера у рафинерији који су сада, захваљујући дигиталним тренажерима, у могућности да вежбају рад и на оним постројењима која су тек у изградњи.
Када је реч о малопродаји пре свега желимо да повећамо ефикасност комуникације између компаније и потрошача у велепродаји и малопродаји. Нове дигиталне алате видимо као могућност да нашим клијентима понудимо услуге које прате најбоље глобалне трендове у овој области и омогућимо им да на бржи и лакши начин дођу до наших производа. Унапређења у сегменту промета су уједно и наша обавеза према потрошачима јер је НИС лидер на домаћем тржишту, а пословање развија и у суседним земљама.
Истовремено смо посвећени развоју дигиталних компетенција унутар компаније. Свесни смо да, ако желимо да будемо дигитална компанија, не можемо само да будемо купац иновативних технологија и знања, већ морамо и сами да их развијамо. У ту сврху у оквиру Научно-технолошког центра НИС-а формирали смо дигиталну лабораторију где се наши стручњаци баве научно-истраживачким радовима у оквиру дигиталних пројеката и могућностима њихове примене у нафтној индустрији. Поред тога, схватили смо и значај повезивања са ИТ заједницом, а једно од најзначајнијих партнерстава које смо остварили је подршка прошлогодишњој Data Science конференцији у Београду, као једном од најважнијих догађаја у овом сектору.
И на крају, желим да истакнем да су у срцу сваког великог процеса – људи. Ништа другачије није ни са дигиталном трансформацијом. За нас је важно да привучемо најбоље са тржишта рада, људе са изузетним дигиталним знањима и вештинама, који разумеју време пред нама и технологије које будућност доноси. Али, истовремено, ми радимо и на мењању културе унутар компаније у смислу увођења све више рада са иновацијама и све чешће имплементације дигиталних процеса у послу. Не сумњамо да ћемо у овоме успети и НИС ће процес дигитализације искористити као прилику за даљи развој што је од великог значаја не само за компанију, већ и за економију Србије у целости.