Интервју

Пандемија је показала да нам је свима потребна сигурност и стабилност

21.10.2020

Наталија Биленок, заменик генералног директора НИС-а и директор Функције за организациона питања, за Магазин Бизнис

НИС је, ослањајући се на сопствене ресурсе, остао стабилна компанија која није отпуштала запослене и редовно је исплаћивала основне зараде у пуном износу. Такође, пандемија је захтевала да будемо веома флексибилни – рад од куће омогућили смо за око 3.000 запослених у администрацији. Иако је реч о мери која је захтевала и много логистике и материјалних издвајања, потпуно смо успели у томе, а радни процеси нису трпели.

Наша компанија је свима нама пружила додатну сигурност управо у време короне. Људи увек траже стабилност. То је важно за сваког човека, а када компанија то пружа у тешким условима, онда је то изузетно важно. Ми знамо да наш бизнис не сме да стане, јер је важан и за Србију и за цео регион. Зато је била важна наша флексибилност и ми смо то обезбедили: за само недељу дана од проглашења ванредног стања, омогућили смо рад од куће за наших 3.000 запослених. Обезбедили смо рачунаре, лап-топове, појачали интернет конекције и сви су могли безбедно да раде. Наша служба људских ресурса (ХР) је невероватном брзином обезбеђивала све дозволе, да би наши запослени на пумпама могли да добију дозволе за кретање и за време полицијског часа. Све је радило као сат, људи су радили тимски, помагали једни другима…

Овако је рад у време пандемије изазване вирусом цовид 19, описала Наталија Биленок, заменик генералног директора компаније НИС и директор Функције за организациона питања. О пословању у овим специфичаним условима за нафтну индустрију, о начину организовања рада у „новој реалности“, али и о признању Најпожељнији послодавац у Србији, којим је компанија НИС награђена управо у овој „пандемијској“ години, Наталија Биленок, у разговору за Магазин Бизнис, истиче:

– Пандемија је показала да нам је свима потребна сигурност и стабилност. НИС је, ослањајући се на сопствене ресурсе, остао стабилна компанија која није отпуштала запослене и која је очувала редовну исплату основних зарада у пуном износу.

Почетком овог септембра, компанија НИС је проглашена за најпожељнијег послодавца у Србији према резултатима истраживања „TalentX“  које је спровео специјализовани портал Poslovi.infostud.com. Како то коментаришете и захваљујући чему сте добили признање?

– За нас је резултат тог истраживања велико признање, али уједно и велика обавеза да наставимо да унапређујемо услове за наше запослене и све оне који ће тек доћи у компанију. Ми, иначе, радимо наша интерна истраживања, али ово је екстерно и зато нам је изузетно значајно. Учествовало је више од 10.000 учесника; анкетирани су одговорили да највише цене финансијски стабилно пословање, пријатељско и пријатно радно окружење, као и јасан и фер систем награђивања. Када се то има у виду, јасно је због чега је НИС, као компанија која је остала стабилна и у условима пандемије корона вируса и велике кризе на нафтном тржишту, успела да буде првопласирана у овом истраживању. Такође, наша велика предност је што пажљиво анализирамо потребе наших запослених и они нас виде као партнера у овим изазовним временима. Поред тога, пратимо све модерне трендове и идемо у корак са временом и новим генерацијама. Убеђена сам да нас све то чини атрактивним послодавцем, који својим запосленима нуди рад на изазовним пројектима. Уз то, колективни уговор НИС-а један је од најбољих у региону. Све то заједно чини нашу формулу за успех.

Шта значи бити најпожељнији послодвац у “доба короне” у години коју је обележила пандемија изазвана COVID-19? Какве услове рада је наметнула пандемија?

– НИС је, ослањајући се на сопствене ресурсе, остао стабилна компанија која није отпуштала запослене и која је очувала редовну исплату основних зарада у пуном износу. Такође, пандемија је захтевала да будемо веома флексибилни што смо и учинили – рад од куће омогућен је, готово преко ноћи, за око 3.000 запослених у администрацији. Иако је реч о значајној мери која је захтевала и много логистике и материјалних издвајања у потпуности смо успели у томе, а радни процеси због тога нису трпели. Поред тога, јасно смо поставили приоритете током епидемије и на прво место поставили здравље запослених и потрошача. То је био веома захтеван процес јер је НИС компанија са више од 11.000 запослених и која поред Србије, послује и у БиХ, Бугарској и Румунији са преко 400 малопродајних објеката. Дакле, то за нас није био нимало лак задатак, али смо, захваљујући великој посвећености и храбрости наших запослених, успели да остваримо наше циљеве: очували смо здравље и све пословне процесе, а тиме и стабилност на тржишту нафтних деривата. Желела бих још једном да се захвалим свим запосленима на великим напорима које су учинили у протеклом периоду, посебно у време ванредног стања у Србији.

Шта је данас најважније у организацији рада компанија? Који су трендови развоја и како их НИС примењује?

– Из угла ХР-а, сматрамо да је најважније имати посвећене запослене, мотивисане професионалце који су лојални компанији. Јер, посвећени запослени су предуслов да се остваре добри резултати. Такође, потребно је стално учити и професионално напредовати и због тога организујемо значајан број обука за наше запослене. Тако смо у 2020. години креирали нове развојне програме за различите циљне групе и у првом полугодишту, упркос нимало лаким условима, реализовали више од 460 професионалних и техничких обука.

Обуке сте радили и у време пандемије?

– Да, јер су то дозвољаве техничке могућности. Могло се радити “Он лине”. До сада се показало да је наш велики потенцијал управо у трансферу знања унутар компаније. Имамо изузетне стручњаке у различитим областима и желимо да њихово знање “циркулише” у компанији и да се преноси на колеге. Зато смо покренули програм у оквиру којег наши Интерни тренери едукују и развијају колеге у различитим областима. Важна је и прилагодљивост времену у којем живимо и стиловима живота, па смо увели и флексибилне облике рада. И на крају, али не и најмање важно, потребно је да имамо запослене који су задовољни на свом радном месту и задовољни оду својим породицама. Све то није лако постићи, али се у НИС-у непрестано трудимо да унапређујемо услове рада за све запослене. Сада видимо: то је дало резултат.

Шта подразумева културна трансформација у слојевитој компанији као што је НИС?

– Ми смо у НИС-у, прошле, 2019. године, усвојили нову ХР стратегију која подразумева и трансформацију корпоративне културе, компанијских вредности, јачање бренда НИС-а као послодавца и креирање компанијског ЕВП-а (вредносних пропозиција послодавца). Након вишемесечног рада на томе, поставили смо правац и стратегију корпоративне културе којој тежимо и која ће компанији помоћи да брже и ефикасније оствари своје стратешке циљеве. Саставни део те стратегије је и да се креира радно окружење које је у складу са очекивањима запослених.

Зато, када је реч о ЕВП, за нас су кључне вредности: поштовање, награда (признање) за допринос, изазован посао и лични развој. Желимо да запослени може бити сигуран у те вредности ако дође у НИС. Јер, ми смо компанија која негује принцип једнаких шанси за све запослене и развија културу сарадње, транспарентности и иновативности. Културна трансформације овако велике компаније као што је НИС је врло захтеван задатак, али НИС је један од зачетника ХР праксе у Србији и на нама је да својим примером и даље предводимо ову заједницу.

Будући да ће цела 2020. проћи у знаку пандемије COVID-19, а да се опоравак очекује у 2021., шта видите као “нову реалност” коју је пандемија наметнула?

– Сада свакако живимо у „новој реалности“, јер свет постаје другачији. Пандемија је свима показала да можемо да будемо флексибилнији у раду него што смо и сами били свесни. Начин на који се НИС организовао у раду показао је најбоље резултате и поносна сам како смо то урадили.

Пандемија нас је убрзала у увођењу нове малопродајне услуге – увели смо Drive.Go апликацију и могућност плаћања на нашим бензинским станицама без одласка на касу, штедећи време наших потрошача и бринући о потреби одржања одређене дистанце. Епидемија нам је показала и колико морамо да будемо солидарни и помажемо једни друге, и та потреба никада неће нестати.

Наравно још није све прошло, пред нама је много изазова, али смо показали да умемо да се носимо са њима и да је наш тим јак и сложан. Наши приоритети остају безбедност и здравље запослених и потрошача, оценила је Наталија Биленок у разговору за Магазин Бизнис.

Прес служба

Милентија Поповића 1
11070 Београд

Интервју

Интервју

Криза нас није зауставила

Кирил Тјурдењев, генерални директор НИС-а, у интервјуу за дневни лист “Политика”.

Интервју

Нафта покреће (и) дигитални свет

Интервју Николаја Залевског, Chief Digital Officer у НИС-у за магазин PC Press

Интервју

Ако си највећи, онда мораш да дајеш пример другима

Интервју Вадима Смирнова, заменика генералног директора НИС-а, за лист Недељник

Интервју

Из свих периода нестабилности извукли смо поруке и унапредили бизнис моделе

Антон Черепанов, заменик генералног директора и финансијски директор НИС-а, за Билтен Националног нафтног комитета Србије